zondag 24 februari 2008

Aan mijn broer,


Aan mijn broer

We zaten tegenover elkaar op een familie-etentje. Jij zat eigenlijk te keuvelen met een neef naast je. Je sprak over je keuze voor het vegetarisme. Het was ondermeer een eigen gekozen bijdrage aan de strijd tegen de opwarming van de aarde door de CO2-produktie en andere broeikasgassen.
Jou stelling was dat het stoppen met de consumptie van vooral rundsvlees een véél belangrijkere bijdrage was dan stoppen met rijden met een 4X4.
Je zei vervolgens iets als: " Het komt erop de consumptie-wijze te veranderen om….." Waarop ik je bijna onderbrak om te zeggen:"Nee, het is in de eerste plaats de PRODUKTIEWIJZE die moet veranderen."
En dan reageer je héél kribbig en zeg je min of meer dat ik moet zwijgen of zoiets.
Eigenlijk was het een fait-divers die alweer gauw zou vergeten zijn.

Maar indiezelfde week kreeg ik het blad MO* in de bus (als bijlage bij ons KNACK-abonnement) De naam was voor één keer MEUH* (met een grote koeie-kop op de cover) Dit was een verwijzing naar een artikel binnenin getiteld: "Eet minder vlees!"
Daarin stonden wel een aantal getallen die jou redenering wél héél aannemellijk maken.
Het gemiddelde vleesverbruik in België (102 kilo per jaar en per persoon) staat op de VIJFDE plaats in de wereld, na de VS, Spanje, Denemarken en Frankrijk. De vleesconsumptie in de VS (120 kg per jaar en per persoon gemiddeld) is zes keer dan in het armste ontwikkelingsland.
Het enorme verbruik van dat vlees brengt schade aan aan de gezondheid van die (grote) vleesverbruiker. En om die grote hoeveelheid vlees te produceren worden enorme hoeveelheden graan en soja gebruikt die dan NIET kunnen gebruikt worden door die inwoner van zo'n arm land die dan ook al niet zoveel vlees kan kopen en verbruiken (als die Amerikaan of Belg) als hij dat zou willen.
Zo wordt zestig procent van de totale productie van granen gebruikt voor veevoer.
In die armere landen wordt de grond dus uitputtend gebruikt, worden in Zuid-Amerika grote oppervlaktes oerwoud platgebrand om granen en soja voor VEEVOER te produceren.

Dus was jou redenering: Blijf desnoods met je 4X4 rijden. Door geen vlees meer te eten (vooral rundsvlees dan) zorg je voor het stilvallen van de CO2-uitstoot door ontbossing, verwarming van stallen en serres en het gebruik van fossiele brandstof in alleen nog maar het TRANSPORT van al dat vlees EN dat veevoer over de werelbol.
Maar ja, zou ik dan slim kunnen reageren: Als er geen vlees meer verbruikt wordt, dan zullen die granen en soja als biobrandstoffen gaan dienen voor die 4X4 die sowieso zullen blijven rijden…. Dus is het toch niet eerder een PRODUKTIE-wijzeprobleem…?
Ik ken je, ik weet al wat je zou zeggen:"Als je me zou hebben laten uitspreken, dan zou je weten dat die vleesstapel niet alleen CO2 (zoals die 4X4's) produceren maar ook methaan en lachgas." En zo lees ik inderdaad in MO* (MEUH*): De impact van een ton lachgas is 296 keer die van een ton CO2.

Dus is er iets te vinden voor jouw redenering: Als we collectief, en in een korte tijdspanne (dus ongeveer gelijktijdig) STOPPEN met vleesverbruik dan zal dan een directe invloed hebben op die helse spiraal met aan het einde de produktie van zoveel CO2, methaan en lachgas.
Maar daarmee stopt niet de uitbuiting van mens, dier en milieu, volgens mij, omdat die samenhangt en deel uitmaakt van de (kapitalistische) productiewijze.
Het is een eigenschap van de kapitalistische productiewijze dat ze niet de productie van aangepaste ver- en gebruiksgoederen doet om te beantwoorden aan één of andere maatschappelijke behoefte. De kapitalistische productiewijze produceert ver- en gebruiksgoederen die beantwoorden aan een KOOPKRACHTIGE vraag. Dus moet aan ver- en gebruikers met KOOPKRACHT eventueel een consumtiegedrag in bepaalde produkten AANGELULD worden.
Nu, naarmate de monopolies weten globaal het prijsniveau op te voeren, waardoor ons loon of salaris in feite DAALT (en daarmee onze koopkracht) zal de gemiddelde consument wel VERPLICHT zijn om zijn consumtiewijze aan te passen.

Maar je hebt gelijk, het was ongepast en betweterig van mij om toen tussen te komen in je gesprek met je neef….

Groeten en tot ziens!

1 opmerking:

oldgarden zei

De broer in kwestie:
Leuk op deze manier onze discussie terug te zien. Ik wilde wel even een aanvulling geven: in mijn stelling wilde ik ook aangeven dat landen die aan geboortebeperking doen een niet on aanzienlijke bijdrage leveren aan het beperken van de broeikas problematie: minder CO2 productie, minder consumptie en minder methaangas productie.
Groeten broerq