vrijdag 6 juni 2008

Debat over China. Mogelijk voor PVDA?(4)

Boudewijn wil geen openlijke diskussie over zijn standpunt

In februari 2004 schreef Boudewijn een artikel in Solidair dat in feite een samenvatting was van zijn artikel in Marxistische Studies no 64, october-december 2003:
Ik reageerde (toen in 2004 dus) met een mail die ik stuurde naar de hoofdredacteur van Solidair, de redactie van Solidair en zo indirect aan Boudwijn zelf. Ik dacht dat een diskussie in Solidair wel heel goed zou kunnen zijn. (In feite zegt Herwig Lerouge pas in 2007 “Het debat over
China is open”) Mijn bedoeling was NIET een polemiek BUITEN de controle van de lezers, en de redactie heen van Solidair. Boudewijn Deckers zag het blijkbaar anders…( hij wilde toen niet, en ook nu niet een debat over zijn standpunten)
Hieronder een korte uitwisseling van emails.

Mijn email:…
Date: Mon,
16 Feb 2004 10:11:41 +0000
To: d.pestieau@solidair.org, marx.studies@marx.be,redactie@solidair.org

Subject: aan Boudewijn D. nav artikel over Socialisme in
China

Als Boudewijn een artikel over China in Solidair schrijft onder zijn naam, dan is dat in feite het standpunt van de PVDA. Hij is openlijk gekend nationaal kader van de PVDA.
Een artikel over het socialisme in
China heeft dan als doel:
-nav een concreet voorbeeld van het bestaande socialisme, de mensen enthousiast te maken over het alternatief voor het kapitalisme
-duidelijk aangeven hoe de opbouw van het socialisme verloopt
-de problemen en tegenstellingen die er kunnen zijn
-een evaluatie over hoe een zusterpartij het doet, in een geest van kritiek en zelfkritiek, wederzijds respekt maar met een scherpe analyse over de strijd tussen twee lijnen die men vaststelt. Dit met het doel om kameraadschappelijke steun te geven aan een zusterpartij
Dit alles om er zelf van te leren.
Dat deed Ludo Martens in 1989. Hij nam de verantwoordelijkheid op zich om de lijn in het hoofdartikel van de week ervoor toen mei-juni '89 ("Een bloederig drama in
Peking" heette dat geloof ik) te verbeteren. Hij gaf de tegenstellingen aan in de communistische partij, de dubbelzinnige rol van Deng Xiaoping daarin. Door een zeker rechtsopportunisme, was er een niet goed aanpakken van de politieke situatie. Hierdoor werd voeding gegeven aan de uitbouw van een contrarevolutionaire beweging die gebruik maakte van een zeker ongenoegen bij een (weliswaar klein) deel van de bevolking. Er was een contrarevolutionaire opstand. Het was CORRECT van de regering van de Volksrepubliek China om gewapender hand op te treden tegen die contrarevolutie. Het was NOODZAKELIJK om het voortbestaan van het socialisme in China te garanderen.
Hiervan wordt afstand genomen door Boudewijn.
"In 1989, na de gebeurtenissen van Tien An Men, hadden we indruk dat het kapitalisme tamelijk wild om zich heen greep en het hoofdaspect dreigde te worden in
China."( In Solidair is er een VERKEERDE verwijzing, maar in Marxistische Studies verwijst Boudewijn hierbij naar " Ludo Martens, Solidair nr 23, 7 juni 1989) Hij zegt het niet rechtstreeks, maar door ZIJN korte samenvatting -in één zin -van de artikels TOEN van Ludo (en je moet al een "weirdo" zijn zoals ik, om die artikels nog eens op te zoeken…) gaat hij over de analyse van de strijd tussen twee lijnen in de CCP losjes heen en rapporteert verder gewoon standpunten van Deng Xiaoping (in Marxistische Studies). In Solidair schrijft hij: "De CPC lijkt ons echt wel verenigd rond de huidige hervormingspolitiek".
Op de heel essentiële vraag "
China kende de voorbije dertig jaar grondige hervormingen. Leidt dat niet tot een afwijking van het socialisme?" geeft hij een heel vaag en ontwijkend antwoord, hij analyseert niet (dat zou hij toch moeten kunnen als kader van een partij die zich baseert op het wetenschappelijk socialisme).
Je leert MEER over de ontwikkelingen van de standpunten van de CCP en een analyse ervan uit de OUDE artikels van Ludo Martens zoveel jaren geleden…..
Boudewijn gaat alleen af op zijn indrukken, actuele statistische gegevens en de antwoorden die hij persoonlijk kreeg in
China op vragen. Dat is de basis van zijn analyse. Dat is empirisme volgens mij!
"Je kunt de politiek van de CPC niet begrijpen en de verwezenlijkingen niet naar waarde schatten als je deze werkelijkheid niet voor ogen houdt ", schrijft hij.

De economische politiek van de CCP NU is gebaseerd op een analyse van de CCP, of toch van bepaalde kaders in de jaren 1978- begin jaren '80. Die analyses zijn beschikbaar. Daarin geven ze aan wat zij zien als wetmatigheden onder het socialisme en hoe hun besluiten (volgens hun) marxistisch te verantwoorden zijn.
Het is DAARVAN dat Boudewijn had moeten vertrekken. Ik stuur hierbij in bijlage de conclusies van een studie van een aantal economisten uit de CCP gemaakt in opdracht van de CCP. Daarin staat bv in hoeverre zij zich baseren op de studie van het marxisme, o.a. de verhandelingen van Stalin in "Economic Problems of Socialism in the
USSR".
Nu die studie van Stalin is heel pertinent. Ik denk dat die te gebruiken is als wetenschappelijke analyse, als referentie, over de wetmatigheden van het socialisme. In die conclusies geven de Chinese communisten aan hoe ZIJ die analyse interpreteren en concreet willen toepassen in de Chinese situatie: bv over de werking van de waardewet en markteconomisme en hun mogelijkheden en beperkingen in een socialistische planeconomie.
Volgens mij kun je de politiek van de CPC niet begrijpen en de verwezenlijkingen niet naar waarde schatten als je deze studie niet gedaan hebt. (de theorie als geconcentreerde directe ervaring, lees hierover "Over de practijk" van Mao, een tekst die hij schreef TEGEN het dogmatisme en empirisme in de CCP)
Ik zou ook willen verwijzen naar studies van Hinton over het effect van de hervormingen op de landbouw.
De standpunten van Boudewijn geven voedsel aan de standpunten van de burgerij dat China het bewijs is dat om te "moderniseren" de socialistische "oplossingen" - de onefficiënte werking van een socialistische planeconomie met staatsbedrijven - falen en dat privatiseringen en het privé-bezit van productiemiddelen en de loonarbeid die leidt naar privé-toeëigening van meerwaarde hiervoor moet ingevoerd worden.

"Volgens de CPC is de hervorming van de staatsbedrijven globaal gezien voltooid. Het grootste deel is geprivatiseerd. De zowat 15.000 grote bedrijven die volgens onze gesprekpartners nog in staatshanden zijn, zijn nu gesaneerd. Voor het eerst hebben die bedrijven WINST gemaakt, wat de staat een veel ruimere armslag geeft." Is er nu sprake van staatskapitalisme of nog steeds van socialisme? Is het een volstrekt correcte maatregel ter opbouw van het socialisme, of zit er opportunisme is die eventueel het socialisme later in gevaar kan brengen? Ik denk dat een studie van "Economic Problems of Socialism in de USSR heel wat marxistisch ontwikkelde standpunten kan opleveren.( zoals over het aspect WINST van staatsbedrijven) Bijvoorbeeld een vergelijking van de principes geschetst door Stalin in die studie en de toepassing ervan in de USSR door een KP die daarbij rechtse fouten maakt. (daarover geeft het andere boek van Ludo "Een andere kijk op Stalin" wel wat elementen) Nu houdt Boudewijn het bij:" Wij kunnen onmogelijk alle aspecten van deze kwestie beoordelen. Wij weten niet waarom de ervaring van de industrialisatie, de collectivisering en de centrale planeconomie van de jaren '30 niet op één of andere manier van toepassing zou wijn voor China vandaag. We kunnen evenmin een volledige balans maken van de hele Chinese ervaring tot eind jaren '70, noch de latere trouwens."
Daar moeten we het dan nu mee doen…..

Groeten van een bezorgde lezer van Solidair en Marxistische Studies

Nico

PS In bijlage de conclusies uit het boek "China's socialist economy"

In attachment zat het hoofdstuk “Conclusions” uit het boek : China's socialist economy First Edition 1981 Revised Edition 1986. ISBN-083SI-1592.5 (Hard Cover) ISBN-098351.1703.0 (Paperback) Copyright 1986 by Foreign Languages Press
Published by the Foreign Languages Press,
24 Baiwanzhuang Road, Bering, China Printed by the L. Rex Offset Printing Co. Ltd. Man Hing Industrial Godown Bldg., 14/F. No.4, Yip Fat St., Wong Chuk Hang, Hong Kong
Distributed by
China International Book Trading Corporation (Guoji Shudian), P. 0. Box 399. Beijing, China

Ik heb die bijlage nu online gezet, u kunt ze hier lezen.
Mijn mail werd blijkbaar doorgegeven aan Boudewijn:
|-----Oorspronkelijk bericht-----
|Van: Solidair(e) [mailto:solidaire@solidaire.org]
|Verzonden: maandag
16 februari 2004 11:35
|Aan: David Pestieau; Boudewijn Deckers
|Onderwerp: FW: aan Boudewijn D. nav artikel over Socialisme in China
|
|------ Forwarded Message
|From: "N…" …..hotmail.com
|Date: Mon,
16 Feb 2004 10:11:41 +0000
|To: d.pestieau@solidair.org, marx.studies@marx.be,
|redactie@solidair.org
|Subject: aan Boudewijn D. nav artikel over Socialisme in China
Boudewijn reageert dan, niet vanuit Solidair of in de vorm van een antwoord op een lezersmail. Nee, hij prefereert een persoonlijke reactie te doen, ver weg van diskussie of strijd tussen twee lijnen.

From : B. Deckers <….@brutele.be>
Sent : Monday, February 16, 2004 6:47 PM
To : Nico <…..@hotmail.com>
CC : "'Solidair(e)'" , "'David Pestieau'"
Subject : RE: aan Boudewijn D. nav artikel over Socialisme in China

Beste Nico,

dank voor jouw reactie.

Ik heb nu totaal geen tijd om op al uw opmerkingen ten gronde in te gaan.
Een opmerking of vraag grondig beantwoorden kan aardig meer tijd vergen dan het maken van de opmerking zelf ...

"Een artikel over het socialisme heeft als doel....": er bestaat bij mijn weten geen algemeen geldende regel waaraan een artikel over China obligaat moet beantwoorden... Natuurlijk heb jij het recht jouw verwachtingen te hebben - maar als het artikel daar niet aan beantwoordt betekent dit nog niet dat het niet terzake is... Het interview is een verwerking van het rapport dat de delegatie maakte na haar bezoek aan China, voorbereid en gevolgd door de studie van een aantal documenten van de Chinese KP – maar NIET van een alzijdige studie. Om u gerust te stellen: Ludo Martens zelf vond dit rapport belangwekkend genoeg om het te publiceren. Wat niet betekent dat het noodzakelijkerwijze zijn visie zou zijn, indien hij op het onderwerp zou doorwerken...
Vijftien jaar geleden waren we volop in het begin van de anti-communistische campagne. Vandaag blijven een vijftal landen zich verder op het communisme beroepen. Vandaag is de hoofdvraag die naar het herstel van de eenheid van de communistische wereldbeweging, over de zeer vele meningsverschillen heen.
Vandaag is het nodig ons grondig te hoeden voor dogmatische benaderingen, zeker van andere KP's en van die 5 socialistische landen van de Derde Wereld - die elk een eigen weg uittekenen naar het socialisme. De feiten zijn dat China zich niet tot de chaos ontwikkeld heeft die wij (ik ook) met het PB en CC vreesden, in '89. Ludo Martens merkte ons al op, na ons bezoek van 1996, dat we té linkse en eenzijdige evaluaties maakten toen (we spraken te rap van "herstel van het kapitalisme"), niet vertrekkende van de spectaculaire realisaties. Terwijl het revisionisme in de Sovjet Unie bv gepaard is gegaan met een snelle en continue achteruitgang op economisch vlak, met een groeiende demobilisatie en demotivatie van de bevolking, stellen we in China al 20 jaar het omgekeerde vast. Hij oordeelde dat de realitiet ons dwong te erkennen dat de zaken complexer zijn ... We hoeden ons dus best voor te snelle conclusies.
Waar jij echter vandaan haalt dat ik in het artikel in MS zou afstand nemen van het neerslaan van de contrarevolutionaire beweging van Tienanmen is mij totaal duister. Bij mijn weten wordt dat niet behandeld in het artikel-interview. Wees gerust: wij hebben nogmaals in China herhaald dat we het toenmalige optreden van de regering onomwonden steunden en zullen blijven steunen.
De Chinese KP herhaalt vandaag ook niet de analyses die zij maakte in het begin van de hervorming. Zij zeggen vandaag dat zij de weg die de Sovjet Unie gevolgd heeft niet toepasbaar achten op China. Er zijn duidelijk ook standpunten in de CCP die vinden dat Stalin daarin trouwens belangrijke fouten heeft gemaakt - maar daarover zijn mij geen publicaties van hen bekend (al weet ik dat ze bestaan, enkel in het chinees). Ik geef aan in MS dat die vraag dus voor ons onbeantwoord blijft...

Zoals Ludo Martens schreef in "The Collapse of the Soviet Union", Lenin zelf ging ervan uit dat er meerdere en uiteenlopende ervaringen zouden nodig zijn van opbouw van het socialisme, alvorens de echte wetmatigheden ervan te kunnen teoretiseren. "Staatskapitalisme of socialisme" is precies het te simpele schematisme waar we niet willen in vervallen. Zoals we in het volledige artikel aangeven, kent China nu een gemengde economie, in een socialistische staat geleid door de Communistische Partij. Zoals Ludo Martens zelf al vroeger aangaf: "in een DW land vereist de opbouw van het socialisme allicht de ontwikkeling tot op zekere hoogte van het kapitalisme". In de industrielanden hebben wij zeer hoog ontwikkelde moderne productiekrachten. In een DW-land, nog hoofdzakelijk agrarisch, is dat niet zo ! Hoe China verder zal ontwikkelen weet ik niet. Ik heb ook mijn vragen en vrees - maar dat is een andere zaak.

En ja, wij (de voorzitter inbegrepen) menen dat we best uiterst voorzichtig zijn in onze beoordeling van de ontwikkelingen in China en ons vooral hoeden voor te snelle analyses... Ik denk dat we in de volledige tekst in MS voldoende kritische vragen of opmerkingen maken, vertrekkende van een houding van steun aan de Chinese ML. Wij maken ons een beeld van wat het socialisme in België en in de imperialistische landen grosso modo zal moeten zijn; wij zijn verantwoordelijk voor de lijn die wij aangeven voor de revolutionaire strijd in België. Maar wij hoeden er ons best voor om te snel een oordeel te vellen over de lijn die de CCP volgt in een totaal-toaal andere situatie...

Dat er een grondige studie van de economische en politieke evoluties in
China absoluut gewenst is, treed ik bij. Dat daar gefundeerde kritieken op de huidige politiek van de CCP zullen uit volgen lijkt mij evident. Dat was echter niet het opzet van dit rapport-interview-artikel. En het hoeft ook niet obigaat dat te zijn.

Tot hier enkele snelle bedenkingen bij de jouwe !

Kameraadschappelijk,

Boudewijn

Ik reageerde dan nog met een mail waarin ik bedankte voor zijn reactie maar waar ik een persoonlijke diskussie uitsloot omdat dat toch geen zoden aan de dijk zou brengen

Beste Boudewijn,

Bedankt voor je snelle reactie. Dit geeft bij de oorspronkelijke afzender, bij mij dus, op zijn minst het subjectieve gevoel, serieus te worden genomen.
Ik wil daarom van mijn kant, nog even reageren. Weest gerust, ik ben niet van plan een e-mail-polemiek te lanceren. Dus ik verwacht niet een uitgewerkt tegenantwoord.
Maar om een en ander duidelijk te maken: aan de basis van mijn eerste mail lag eigenlijk een subjectief gevoel van teleurstelling en wrevel.
Ik vond persoonlijk, en misschien moet ik eerst nog beter de teksten zelf lezen, dat ik niets nieuws las in jou analyse.
Volgens mij heeft de PVDA nooit gezegd (ik dacht dat ik dat toch nergens gelezen had in de artikels van Ludo) over
CHINA (Wel nogal voortijdig over de USSR): "…Herstel van het kapitalisme".

Of het PB en of CC TOEN vreesden dat China zich tot een chaos zou ontwikkelen, daar heb ik geen weet van. Ik heb dat (nog) nergens gevonden in de artikels die ik las uit '89 en '90. Integendeel! Ik vond het toen een verademing om de evenwichtige artikels van Ludo te lezen. Dit tegenover al de linkse en rechtse subjectieve paniekreacties in de pers.
Toen was ook het standpunt, dacht ik, van de PVDA (of toch van Ludo): we moeten de zaken grondig bestuderen, niet vooringenomen of dogmatisch zijn, we kunnen niet alles ineens weten.
Ik heb toen zelf wat materiaal verzameld en bestudeerd. Zo had ik ooit fotocopies gemaakt van een boek, waarvan jij nu de conclusies heb gekregen (in de vorige bijlage). Dat boek had ik ooit eens geleend van iemand die lid is van de PVDA of daar toch veel contact mee heeft. Dus ik veronderstelde dat het binnen de PVDA, en zeker door mensen die in een officiele delegatie zaten, OP VOORHAND al was bestudeerd. Zo verwachtte ik in de Marxistische Studies een diepgaandere analyse over het socialisme in
China. Daarom dat ik die meteen bestelde…..
Ik meen dat als Ludo vijftien jaar bij het standpunt zou blijven "dat we voorzichtig moeten zijn met onze eigen kritische analyse te stellen tegenover de revolutionairen in een bepaald land", hij nooit die boeken geschreven zou hebben over
Congo of over de boeken die de opkomst van het revisionisme behandelen in Oost-Europa en de USSR. Voor de revolutionairen in Congo en in het Oosten, en ook voor ons vormen die analyses een bijdrage tot het komen tot KENNIS als basis van hun en ons HANDELEN.

Om één voorbeeld te geven:
Zowel in het dokument van Stalin, en (voorzover ik kan nagaan- want ik heb nog niet zoveel gelezen) in overeenstemming met de standpunten van Marx en Engels, voerden de Chinese communisten opnieuw (want het zou voortijdig afgeschaft zijn) het principe in van arbeidsloon "voor iedereen overeenkomstig met haar of zijn werk".
Ze voeren daarbij principes in van hoeveelheid en kwaliteit van het werk, de intensiteit van het werk, de graad van technische vaardigheid of van geschooldheid en de complexiteit van het werk. Ze voegen (in '86) er aan toe: de mate van bijdrage dat een persoon doet tot de staat, maw de economische resultaten van zijn of haar werk.
Nu heb ik hierover bedenkingen. (in de eerste plaats weliswaar, omdat ik nog onvolledige kennis heb van China EN van het marxisme, dat geef ik toe)

- "voor iedereen overeenkomstig zijn/haar werk", slaat alleen op ARBEIDS-loon (voor die mensen die -ook in de eerste fase van het communisme- leven van de verkoop van hun arbeidskracht en wier werk een deel is van de totale produktie van materiële rijkdom). Schuilt niet het gevaar (en dat zou NU misschien WEL gekend kunnen zijn) voor het toestaan van verrijking van chinese kapitalisten. Is aan hen zo niet toegestaan (word dat ZO niet wettelijk vastgelegd?)dat zij een fors deel van de winst van ( toch deels) HUN bedrijf als persoonlijk inkomen (en dat is dan geen ARBEIDS-loon, dacht ik) houden? Want de economische resultaten waarin HUN bedrijf bijdraagd tot het (weliswaar stijgend) BBP is des te groter naargelang zij, produktiekosten doen dalen (en bijvoorbeeld niet toelaten dat het arbeidsloon van de tewerkgestelde arbeiders te snel stijgt, of dat de produktiviteit van de tewerkgestelde arbeiders fors is gestegen). Schuilt hierin niet heel concreet een gevaar van het doen ontwikkelen van de kapitalisten als klasse? Als dat dan nog GEKOPPELD wordt aan het toelaten van partijlidmaatschap van kapitalisten….. Schijnbaar is het misschien best te rechtvaardigen dat chinese kapitalisten lid mogen worden van de KP, maar staat niet alles in verband met elkaar?

Ik meende dat de PVDA in staat zou moeten zijn om zich een mening te vormen op de marxistische verantwoording van de CCP van hun economische politiek. Stel dat de PVDA vindt dat er marxistisch gezien er geen speld tussen te krijgen is, zou in tweede instantie, bijvoorbeeld tijdens de studiereis door middel van vragen e.d.materiaal verzameld kunnen worden om te zien of hun actuele economische politiek wel in overeenstemming is met hun oorspronkelijke verantwoording. Zo zou de basis gelegd kunnen worden van de kennis van de nog op te richten Communistische Internationale over de wetmatigheden van het socialisme.
Zie dit nu niet allemaal gelijk aan als een persoonlijke kritiek, hé! Ik schets eigenlijk gewoon mijn persoonlijke (en dus subjectieve en dus, geef ik toe, moeilijk te beantwoorden) mening nav het artikel in MS en in Solidair.

Kameraadschappelijk, Nico.

Geen opmerkingen: